כוחן של מילים

מאת: מיכל גרינשטיין / תואר שני קליני בטיפול רגשי

השבוע עסקנו בנושא שאני מאמינה בו בכל לבי, הרבה לפני שהגעתי לפסיכולוגיה החיובית, היכולת למצוא את הדברים הטובים גם במצבים הרעים זה מגיע גם מהרקע של הסי בי טי. אני אלופה בזה, למרות שאני מגדירה את עצמי בקורתי .מכוון שאנו הילדים של בורא עולם הוא כל כך מאמין בנו ובשינויים שאנו יכולים לעשות. אז יש תקווה .זה דורש גם שאנו נעשה חשיבה חיובית עם שמחה והומור. איך זה מתיישב? אני קוראת לזה תיאוריית “האופטימיות שבפסימיות”. כי כשהכל כל כך רע ושחור מסביב כמו לילה חשוך ואפל במיוחד שנראה אין סופי ונדמה לרגע שלעולם לא יגיע הבוקר. מסביב, כל דבר שהוא רק טיפטיפה טוב, מיד מועצם והופך לרגע אושר גדול.

במסגרת טיפול באומנות עם ילדים והדרכות הורים. גם היה לנו תרגיל כזה: לספר על משהו רע שקרה לנו, ועל 3 דברים טובים שקרו בגללו. חוקי הקבוצה קובעים שכל מה שנאמר על ידי המשתתפים לא יוצא החוצה, אז לא אוכל ממש לשתף אתכם, אבל תדעו שהרגע הכי חזק בשיעור הייתה כשאחת המשתתפות סיפרה על אסון שקרה לה. אסון מהסוג שגורם לאנשים מסביב לתהות איך אפשר להמשיך משם. והיא הוכיחה שאפשר (וכמובן שזה לא קל, וזה לא קורה מיד) ואפשר גם למצוא נקודות אור גם בחשיכה הכי גדולה. אחרי הרבה אימון אנו הופכים להיות מומחים בתחום אולי תזיזו את הגבות אבל הילדים הם הכי הכי אלופים.כי עולם הדימיון עדיין עשיר ביותר .יכולת היצירה ויש להם מעוף בחשיבה שכל פעם אני מתרגשת מחדש מהרעיונות שלהם.

ואם בחלק של למצוא את הטוב שברע הצטיינתי, אותה ביקורת שהזכרתי קודם גורמת שצריך לשנות את נקודת המבט שלנו על דברים, את הפוקוס וגם את המילים שבהן אנחנו משתמשים.

ברצוני להביא דוגמא מוחשית. שלמדתי בסדנא של מורות בבית ספר הרא"ל בת ים.

עיוור יושב ברחוב עם שלט שאומר “אני עיוור, עזרו לי”. מעטים עוצרים וזורקים לו מטבע, ואז מגיעה אישה אחת, הופכת את השלט וכותבת עליו משהו אחר. התגובה של העוברים והשבים היא מבול של מטבעות. כשהאישה חוזרת אחרי איזה זמן הוא שואל אותה – מה עשית לשלט שלי? “כתבתי אותו דבר”, היא עונה לו, “רק במילים אחרות”. מה היו המילים האלה? מה הכוח שהיה להם ?כזאת השפעה עצומה על הסביבה.

נתחיל ביחד להשתמש נכון בכוחן של המילים ונראה בעזרת ה' ישועות.

פשוט תודה לבורא עולם ולברואים בו. לא לקבל דברים טובים כל כך ברור. בין תלונה לתלונה ניתן לראות הסתכלות נוספת. תאמנו לי שמתרגלים זה עובד.

רגע אמרת לו תודה?

להוקיר תודה. ככה, פשוט. זה מישהו שיפר את רמת האושר שלכם, עשה משהו בשבילכם, שימח אתכם, עזר לכם או אפילו סתם הצחיק אתכם? תודו לו על זה. כן, גם אם זה התפקיד שלו. זה יעשה לכם טוב ועוד יותר יעשה לו טוב. הנטייה שלנו לקחת דברים או אנשים כמובנים מאליהם, יכולה לפגוע בנו בהמון צורות, ואפשר להספיק הכל גם אם עוצרים מדי פעם ואומרים תודה.

אתם זוכרים ממה התלהבתם כשהייתם ילדים? אני זוכרת שהייתי נוסעת לים הריח המראה השלווה הרוגע .התענוג להיות בחול ולשחק בו. להכניס לתוך המרחב בים ולהרגיש שאני נמצאת במקום שאי אפשר לראות את הסוף. ולחוש את החיבור ובין הים והשמים אירוע כל כך מיוחד עבורי. להוקיר תודה לבורא והברואים זה לרכוש מחדש את היכולת להסתכל על העולם כמו ממבט של ילד, בפליאה, ובהערכה. עלינו להתמיד בדרך הסתכלות זו, עד שהיא תהפוך להיות חלק טבעי מאיתנו, בדיוק כפי שהיא הייתה כשהיינו ילדים.

אנשים שמתרגלים הוקרת תודה לבורא ולנבראים מעריכים יותר את החיים, החלטיים יותר, מאושרים, נמרצים יותר ואופטימיים יותר. בריאים פחות מזדקנים .יכולים להפיק תועלת מדברים קטנים. יש להם יותר חמלה על עצמם והסביבה ויכולים בקלות יתר לאהוב את החיים.

אז אמרת תודה לדוד? לא רק ילדים אומרים תודה. לא מהשפה לחוץ.

רגע, אז איך באמת מתרגלים הוקרת תודה?

פשוט. אתם יכולים לבחור ברגע זה ממש להוקיר תודה לבורא במשך כל היום גם במילים שלכם ממש ,להורים לבני זוג, לילדים שלכם לחברים בעבודה ולכל אחד שלמדת ממנו משהו יכולים לחשוב עליו שזכאי לה. במקביל,  אתם יכולים להוקיר תודה גם בינכם לבין עצמכם,  ולנהל “פנקס תודות” שבו כל ערב תכתבו על חמישה דברים שעליהם אתם מוקירים תודה. נסו לגוון בבחירות שלכם. אם אתמול הודיתם על חברות עמוקה וארוכת שנים עם מישהו, היום אתם יכולים לבחור להודות על הבריאות הטובה שנתן לכם הבורא  או מישהו קרוב לכם.

בהצלחה .

מיכל גרינשטיין מטפלת באומנות תואר שני קליני עובדת במכון טיפולי "יד לחינוך " בת ים

מיכל

052-7148782

"יד לחינוך"

1700-502750