תיקון ימי הבריאה

יום הבריאה חל בכ"ה באלול, אך ידוע, שהעולם הגשמי שלנו הינו התוצאה הסופית של השתלשלות העולמות הרוחניים. ההשתלשלות טומנת בתוכה תהליכים רוחניים, שביניהם: צמצום, יצירת הכלים והעולמות, שבירת הכלים ועולם התיקון. כיוון שהאדם נברא בסופו של תהליך הבריאה, ביום השישי, יש בידו גם הכוח להמשיך לקיים / לתקן את העולם או חס וחלילה להחריבו בבחינת: "תנו עוז לאלוקים", או להבדיל: "צור ילדך תשי", וכחלק מתיקון הבריאה, המקובלים נוהגים לקרוא פסוקים מיוחדים, שנאמרים דווקא בימים הספציפיים הללו, בכדי להכין בסוד הכלים שנה חדשה ומבורכת.

להלן סדר התפילות והלימודים המיוחדים לימים אלו:

את תיקון ימי בריאת העולם עושים מיום כ"ד אלול עד יום ב' של ראש השנה.

ביום כ"ד אלול יש לומר פרשה זו:

לא וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. לב וַיִּמְלֹךְ בֶּאֱדוֹם בֶּלַע בֶּן בְּעוֹר וְשֵׁם עִירוֹ דִּנְהָבָה. לג וַיָּמָת בָּלַע וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו יוֹבָב בֶּן זֶרַח מִבָּצְרָה. לד וַיָּמָת יוֹבָב וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו חֻשָׁם מֵאֶרֶץ הַתֵּימָנִי. לה וַיָּמָת חֻשָׁם וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַד בֶּן בְּדַד הַמַּכֶּה אֶת מִדְיָן בִּשְׂדֵה מוֹאָב וְשֵׁם עִירוֹ עֲוִית. לו וַיָּמָת הֲדָד וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שַׂמְלָה מִמַּשְׂרֵקָה. לז וַיָּמָת שַׂמְלָה וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו שָׁאוּל מֵרְחֹבוֹת הַנָּהָר. לח וַיָּמָת שָׁאוּל וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר. לט וַיָּמָת בַּעַל חָנָן בֶּן עַכְבּוֹר וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו הֲדַר וְשֵׁם עִירוֹ פָּעוּ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל בַּת מַטְרֵד בַּת מֵי זָהָב:

ערב כ"ה באלול – יום בריאת העולם – יש להיזהר בו לקדשו ביותר, ע"י המעשים הבאים:

טבילה במקווה – יש לטבול בסמוך לשקיעת החמה של ליל כ"ה באלול (ואם אין באפשרותך, כדאי לעשות זאת בבוקר) טבילה במקווה, בכדי להעביר רוח רעה מהאדם ולתקן עוון הכעס, ועוד חמש טבילות על מנת לקבל הארת חמישה אורות של חסדים – כי כ"ה באלול היה היום הראשון של ששת ימי הבריאה, ובו נברא אור החסד.

יש להיזהר ביותר ממידת הכעס באותו לילה ויום.

אסור להתענות ביום הזה, אלא לאכול בלילה וביום לחם ובשר ולברך ברכת המזון בכוונה, לאכול בו מיני מתיקה ולהרבות בו בצדקה.

כ"ה באלול השנה (תש"ע) חל ביום שבת, לכן יש להדליק את הנרות ביום שישי לפני הדלקת נרות שבת (כמובן שאת הנרות הללו מדליקים בלי ברכה) ולכוון "נר השם נשמת אדם", שנזכה שהאור של הנרות ידליק לנו את אור הנשמה ואת החושך שלפעמים אנו נמצאים בו.

להדליק (אתה או אשתך) באותו הלילה חמישה נרות, כנגד חמשת אורות החסדים, המתגלים באותו היום, שנאמר, "וירא אלוקים את האור כי טוב", וטוב מאוד לעלות לספר תורה בציבור ביום שמוציאים אותו.

קודם הדלקת הנרות יש לומר פסוקים אלו ובקשה זו:

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר". (בראשית א,ג)

"אֱלֹהִים הֲשִׁיבֵנוּ וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה". (תהילים פ,ד)

"אֱלֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה". (שם סז,ב)

"אֵל יְהוָה וַיָּאֶר לָנוּ אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ". (שם קיח,כז)

"כִּי אַתָּה תָּאִיר נֵרִי יְהוָה אֱלֹהַי יַגִּיהַּ חָשְׁכִּי". (שם,יח,כט)

"כִּי עִמְּךָ מְקוֹר חַיִּים בְּאוֹרְךָ נִרְאֶה אוֹר". (שם,לו,י)

"בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה בְּאוֹר יְהוָה". (ישעיה ב,ה)

"יהי רצון מלפניך, ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתרחם עלי ועל אשתי ובני (האישה תגיד: עלי ועל אישי ועל בני) ותעמידנו בקרן אורה, ותאיר לנו בפנים מאירות באור פני מלך חיים. ותיתן לנו זרע קודש, בני צדיקים, חכמים ונבונים בתורה, תמימים וישרים וטובים. ותרחמנו ותחיינו חיים ארוכים, חיים של שלום, חיים של טובה, חיים של ברכה, חיים של פרנסה טובה, חיים של חילוץ עצמות, חיים שיש בהם יראת חטא, חיים שאין בהם בושה וכלימה, חיים שיש בהם אהבת תורה ויראת שמים, חיים שתמלא משאלות לבנו לטובה לעבודתך".

"ויהי רצון מלפניך, ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו, שתקיים בנו הברכות אשר ציווית את אהרון ואת בניו על ידי משה עבדך, לברך את עמך ישראל באהבה, וככתוב: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר, כֹּה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם. יְבָרֶכְךָ יְהוָה וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם". (במדבר ו,כב-כו)

לאחר מכן יש לומר את הפסוק הבא עשר פעמים: "וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי וְאַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתְךָ שָׁלוֹם וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ שָׁלוֹם". (שמואל א כה,ו)

ואת הפסוק הבא 17 פעמים: "אוֹר זָרֻעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה". (תהילים צא, יא)